Regional branding

Wat we met Pure Kempen doen, heet in marketingtermen regional branding. Daarbij ga je een regio promoten zoals je dat in de reclamewereld met een product zou doen. Het betekent letterlijk van een streek een merk maken. Net als ieder merk van auto's of frisdranken of wat dan ook, roept immers ook iedere plaats - waar ook op aarde - bepaalde gevoelens op. Zelfs al ben je er nog nooit van je leven geweest, je weet meteen of je er met plezier of met tegenzin naartoe trekt, wat je min of meer kunt beleven, welke kleren je ongeveer moet meenemen, misschien zelfs wel wat je er al dan niet te eten zult krijgen. Door die verwachtingen een beetje extra in de verf te zetten - als ze kloppen - of het beeld proberen te corrigeren - als ze niet kloppen - maak je je streek aantrekkelijker voor bezoekers. Maar ook voor wie er woont, krijgt ze daardoor een meerwaarde. Een goed imago straalt immers af op de inwoners. 

De Kempen was bij de eerste in Vlaanderen om deze methodiek, die in toeristische kringen al langer bekend was, toe te passen om een plattelandsregio. De streek heeft dan ook heel wat te bieden. Enkele jaren geleden voerde de Thomas More hogeschool een imago-onderzoek uit. Dit bleken onze 5 belangrijkste troeven te zijn: eten en drinken, warme mensen maar ook warme temperaturen, veel ontspanningsmogelijkheden en rust in het groen. Pure Kempen leert ondernemers om deze troeven uit te spelen en zo een onderscheidend vermogen te creëren waardoor ze een voetje voor op hun concurrenten, wat de lokale economie dan weer ten goede komt.